martes, 30 de noviembre de 2010

Programari Lliure

Avui 29 de novembre hem parlat sobre les diferències entre les aplicacions estàndar i les aplicacions a mida, i el concepte de Programari Lliure. Ens hem basat en els apunts que vam penjar fa unes setmanes en aquest mateix bloc. A l'esquerra podeu veure una fotografia de Richard Stallman, un dels principals impulsors del programari lliure.

A la classe de pràctiques hem seguit treballant els articles de la Viquipèdia. Recordeu que hem ampliat el període d'entrega fins el divendres 10 de desembre!

Les 2 properes classes (13 i 20 de desembre) les dedicarem íntegrament a parlar de Bases de Dades, i les pràctiques seran amb Microsoft Access. No cal que us recordi que el proper dilluns 6 de desembre no hi ha classe, oi?

Ens seguim llegint!

martes, 23 de noviembre de 2010

Web 2.0 i XML

El dilluns 22-novembre vam dedicar la classe de teoria a conèixer amb més detall què és la web 2.0, i vam veure uns quants exemples de l'ús de XML per intercanviar informació.
El llenguatge HTML ens serveix per estructurar, enllaçar i mostrar textos a Internet, fent èmfasi sobretot en el seu format (negreta, cursiva,taula, llista, títols, ...). Però per definir l'estructura, el contingut dels texts, utilitzem XML. Podeu veure un exemple d'un fitxer XML amb informació d'un catàleg de CDs. En aquesta pàgina trobareu alguns exemples més. El llenguatge XML és un dels pilars en els que es basa la interoperabilitat, un dels drets dels ciutadans des que va entrar en vigor la Llei 11/2007 sobre l'accés dels ciutadans als serveis públics.

Un altre exemple és el projecte de la Generalitat de Catalunya per publicar en un format obert les seves dades. Per exemple, la publicació de la previsió meteorològica en un format XML, que després el servei de Meteocat utilitza per mostrar a la seva pàgina amb el format que considera més adient. Això només és un petit exemple, però hi ha varis projectes en curs com incidències del transport públic o l'observatori d'emergències i seguretat.

També vam veure un vídeo sobre l'evolució de la web, i com la web 2.0 es nodreix dels continguts que generem els usuaris. Us el deixo a continuació:



Per finalitzar, vam veure la diferència entre fer una cerca "tradicional" amb Google buscant els termes "european writers" http://www.google.es/search?q=european+writers i fer la mateixa cerca amb un nou buscador semàntic anomenat Google Squared (encara en fase de proves) http://www.google.com/squared/search?q=european+writers.

Ens seguim llegint!!

jueves, 18 de noviembre de 2010

2ª pràctica - Viquipèdia

Actualització 29-novembre-2010
Actualització 23-novembre-2010

El dilluns 15 de novembre el vam dedicar íntegrament a la Viquipèdia, tant a l'hora de teoria com a les pràctiques. Vam estar explicant els seus origens, vam veure com donar-nos d'alta, com crear una pàgina, com editar una pàgina, ... alguns de vosaltres fins i tot ja veu penjar una primera versió del vostre article!

En aquesta entrada del bloc explicarem els passos a seguir per tot el procés de donar-vos d'alta a la Viquipèdia i crear el vostre article, així com la forma d'entrega i els requisits de l'exercici.


Comencem! Doneu-vos d'alta a la Viquipèdia amb un usuari propi
Us recomenem que us doneu d'alta a la Viquipèdia creant un usuari, aneu a la pàgina adient per a crear-ne un. Si ja el teniu, perfecte. Inicieu la sessió a la Viquipèdia amb el vostre nom d'usuari i contrasenya. Si utilitzeu un nom d'usuari de l'estil ESAGEDnnnnnnnn, on nnnnnnn sigui el vostre NIU, millor.


La creació de la veu
Per a crear la vostra veu, només cal que aneu a la caixa de cerca i escriviu el títol del vostre article. Us portarà a una pàgina amb el resultat de la cerca, amb el text "Creeu la pàgina «Nom de l'article» en aquest wiki!". Feu clic al «Nom de l'article» per a crear la vostra nova veu. Si el vostre article ja existeix, caldrà que modifiqueu l'article existent afegint la nova informació que heu creat fent clic a la pestanya "Edita" que trobareu just a sobre de l'article.

Actualització 23-novembre-2010
Si voleu desar el vostre article com un esborrany mentre no el publiqueu a l'adreça definitiva, podeu fer-la com un article temporal del vostre usuari. Aneu a la caixa de cerca, i escriviu "ESAGEDnnnnnnnn/Nom de l'article"(on ESAGEDnnnnnnnn ha de ser el vostre nom d'usuari). Us portarà a una pàgina amb el resultat de la cerca, amb el text "Creeu la pàgina «ESAGEDnnnnnnnn/Nom de l'article» en aquest wiki!", a l'igual que està explicat al paràgraf anterior. Però en aquest cas, l'article estarà situat en una zona "personal", i els altres usuaris sabran que es tracta d'un article en proves.


Afegir el text del vostre treball
Necessiteu tenir a mà el fitxer que vau entregar a la Remei. El nostre consell és enganxar tot el text de l'article de cop (o per blocs), i després aplicar-hi els formats correctes. Com? Qui hagi escrit l'article utilitzant estils correctes (Títol 1, Títol 2, etc...) té mooolta feina guanyada. Amés, si ho heu fet directament amb OpenOffice Writer ho teniu encara una mica més fàcil. Qui ho hagi fet amb Microsoft Word haurà de fer un altre pas addicional: passar-ho primer a OpenOffice amb el tradicional copiar-enganxar o fer un "Anomenar i desar" (també conegut com "Guardar como...") amb el format "Texto de Open Document (*.odt)". O bé obrint-lo directament des d'OpenOffice, i després desar-lo amb el format correcte.

Un cop teniu l'article escrit en format OpenOffice, cal exportar el contingut al format adient per la Viquipèdia. I això es fa anant a "Arxiu >> Exportar ...  Format Media Wiki (*.txt)". Doneu un nom a aquest arxiu, i després obriu aquest nou fitxer de text. Seguidament sel·leccioneu tot el contingut, ho copieu, i després ho enganxeu a la caixa d'edició de text del vostre article a la Viquipèdia. Si ho heu fet correctament, haurieu de tenir el 90% de la feina feta!


Edició dels continguts
Una de les primeres pàgines que heu de consultar per resoldre dubtes d'edició dels continguts és la que explica com editar una pàgina. També cal que consulteu el llibre d'estil, per tal que el vostre article segueixi els criteris marcats per la Viquipèdia, i s'assembli a la resta d'articles. Tot seguit explicarem alguns dels temes que acostumen a presentar més dubtes: categoria, fonts i idioma.


La categoria de la veu
Segurament, tots els vostres articles són com a mínim de la categoria "Arxivística". Per a fer que això aparegui correctament a la Viquipèdia, cal que afegiu el text [[Categoria:Arxivística]] al final de tot de l'article. Per més informació, consulteu la pàgina de categorització



Les fonts i referències bibliogràfiques
Cal citar les vostres fonts per ajudar als lectors a verificar la veracitat de l'article i a trobar més informació. Per a fer-ho, podeu consultar aquesta pàgina de la Viquipèdia on s'explica com citar les fonts.


La vostra veu en altres idiomes
És bastant probable que el vostre article ja estigui escrit en altres idiomes. Si mireu qualsevol article escrit a la Viquipèdia, hi ha una secció "En altres llengües" que apareix a l'esquerra de la finestra. Per a que el vostre article també tingui aquesta llista amb les traduccions equivalents en altres idiomes, cal que afegiu al final de tot del vostre article el text adequat. Com fer-ho? El més senzill és buscar el vostre article en una altra llengua (p.e. anglès), editar-lo, i buscar el text que especifica les traduccions. Llavors el copieu i l'enganxeu al vostre article. Aquest és l'exemple del text de la traducció de l'article "Archive" en anglès:


[[ar:أرشيف]] [[az:Arxiv]] [[bs:Arhiv]] [[br:Diell]] [[bg:Архив]] [[ca:Arxiu]] [[cs:Archiv]] [[de:Archiv]] [[et:Arhiiv]] [[el:Αρχείο]] [[es:Archivo de documentos]] [[fr:Archives]] [[gl:Arquivo]] [[hr:Arhiv]] [[io:Arkivo]] [[id:Arsip]] [[iu:ᓂᐱ/nipi]] [[it:Archivio]] [[he:ארכיון]] [[la:Archivum]] [[lt:Archyvas]] [[hu:Levéltár]] [[ms:Arkib]] [[nl:Archief]] [[ja:公文書館]] [[no:Arkiv]] [[pt:Arquivo]] [[ru:Архив]] [[sq:Arkivi]] [[scn:Archiviu]] [[simple:Archive]] [[sl:Arhiv]] [[sr:Архив]] [[sh:Arhivalije]] [[fi:Arkisto]] [[sv:Arkiv]] [[ta:ஆவணக் காப்பகம்]] [[th:จดหมายเหตุ]] [[tr:Arşiv]] [[uk:Архіви]] [[zh:檔案]]


Més coses
Aquí hem explicat alguns conceptes bàsics per la creació i edició dels articles. Si voleu més informació (com crear una taula, com afegir imatges, ...) la podeu trobar a les pàgines d'ajuda de la Viquipèdia, o resoldre els dubtes a classe de pràctiques. També seguirem actualitzant el bloc amb els conceptes que creieu interessants a afegir.


Requisits de l'article
Com us hem comentat a classe, nosaltres ens fixem més en com està fet l'article, que no pas en el contingut de l'article. El contingut ja us l'haurà revisat i valorat la Remei, així que no us preocupeu: segur que es tracta d'un article de qualitat. Però cal traslladar-lo a la Viquipèdia seguint el seu llibre d'estil i les seves recomanacions: començar amb una introducció, formatar correctament els apartats per tal que aparegui la taula de continguts, fer els enllaços correctament, citar les fonts bibliogràfiques, aplicar categories, ...  tot això ho anirem explicant a classe, i també teniu aquesta entrada amb les explicacions i les pàgines d'ajuda de la Viquipèdia.


Forma d'entrega i data límit
La forma d'entrega d'aquest treball serà la habitual: enviar-nos un correu a miquel.rodriguez@uab.cat i/o oscar.tirvio@uab.cat detallant:
 - El vostre nom.
 - El vostre NIU.
 - L'usuari que heu utilitzat per donar-vos d'alta a la Viquipèdia.
 - L'article entregat a la Mei en PDF, o Word, o OpenOffice.
 - L'enllaç a l'article.

La data límit és el dilluns 29-novembre ampliem el termini fins divendres 10 de desembre. Les properes 2 classes de pràctiques (dilluns 22-novembre i dilluns 29-novembre) les dedicarem a finalitzar els vostres articles.


Els vostres articles publicats
Aquí teniu alguns dels enllaços a articles fets per vosaltres el passat dilluns 15-novembre:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Consell_Nacional_d'Arxius
http://ca.wikipedia.org/wiki/Document_electrònic

Si voleu compartir amb tots el vostre article, podeu afegir comentaris a aquesta entrada del bloc posant la URL de l'article a la Viquipèdia.

Ens seguim llegint!

Entregues de la 1a pràctica - Word i OpenOffice

Aquí teniu la llista dels alumnes que han entregat la primera pràctica de Word i OpenOffice. Hem posat també el nom del professor de pràctiques "habitual". Si ens hem equivocat en alguna cosa (tant l'entrega com el professor) disculpeu, i envieu-nos un correu a miquel.rodriguez@uab.cat i oscar.tirvio@uab.cat informant-nos de l'error.

Actualitzarem aquesta llista amb els possibles canvis i les entregues fora de termini.

Darrera actualització: 19/11/2010 18:00. Les actualitzacions a partir del 10/1/2011 es faran en aquesta altra entrada del bloc.


NIA
Professor
1ª Practica Presentada
1131595
Miquel
Si
1142912
Òscar
Si
1144910
Miquel
Si
1159259
Miquel
Si
1160096
Miquel
Si
1160208
Òscar
Si
1180522
Òscar
Si
1207230
Miquel
Si
1251795
Miquel
Si
1265444
Miquel
Si
1265518
No
1265528
No
1265576
Miquel
Si
1265608
Òscar
Si
1265868
Òscar
Si
1266158
Miquel
Si
1267352
Òscar
Si
1267354
Òscar
Si
1267391
Òscar
Si
1267767
Òscar
Si
1267943
Miquel
No
1267950
Miquel
Si
1268467
Miquel
Si
1268725
Miquel
Si
1273161
Òscar
Si, falta OpenOffice
1277827
Òscar
Si, falta OpenOffice
1278035
Miquel
No
1279511
Òscar
Si
1280180
Òscar
Si
2022742
Miquel
Si
2041181
Miquel
Si
2042113
Miquel
Si
2064001
No
2068345
Miquel
Si
2080261
Òscar
Si
2082345
No
2084970
Òscar
Si
2085375
Òscar
Si
2117302
Òscar
Si
2132161
Òscar
Si
2137825
No
2140409
Miquel
Si, falta OpenOffice
2140889
Miquel
Si
2142969
Òscar
Si
2145350
Òscar
Si

domingo, 7 de noviembre de 2010